sobota, 28 maja 2016

Macrame - co to jest i jak je wykorzystać?

Styl boho i jego elementy są coraz to bardziej zauważalne w niejednym wnętrzu. Często porównujemy go do czasów hipisowskich lub łączymy z Indianami. Niejednokrotnie pojawiają się w nich różnego typu frędzle lub wykonane z nich plecionki, a także łapacze snów i inne macrame. Ale co to jest te macrame? Do tej pory kojarzyłam je tylko z osadzeniem doniczki podsufitowo. Jednak jest to całkiem co innego. Co to jest "macrame", z czego się je wykonuje i jak można je wykorzystać?




Na początku   CO TO JEST te MACRAME?

Jest to forma ręcznego wykonywania tekstyliów w sposób supłania sznurków. Do wykonywania macrame nie używa się drutów, szydełka i innych igieł. Sztuka ta była już dobrze rozwinięta w starożytności, używana także przez marynarzy czy przez Indian, dziś nadal jest wykorzystywana przy tworzeniu biżuterii oraz w modzie, a we wnętrzach idealnie nadaje charakter stylowi boho, ale nie tylko. Odpowiednie macrame odnajdzie się w każdym wnętrzu.




Z CZEGO WYKONYWANE JEST MACRAME?

Frędzle macrame to zazwyczaj bawełniane sznurki, len, konopie, juta, skóra i wszystkie rodzaje przędzy. Niejednokrotnie wplatane są także kamienie, koraliki i inne elementy.




 GDZIE WYKORZYSTAĆ?

Macrame wykorzystywane jest najczęściej w modzie, wnętrzach i designie. Odnajdzie się w każdej kategorii. Od biżuterii, poprzez wieszanie kwiatów i lampionów, jak i jako firana czy dywanik. Najczęściej nadaje charakter lekki i swobodny idealnie stylizujący pomieszczenia na typ wyspiarski - życie na wyspie w chatce otoczonej palmami, jakiś hamak i inne macrame - to jest ten klimat! Dziś macrame również pojawia się we współczesnych wnętrzach jako dekoracja naścienna lub w przeróżny kreatywny sposób, jak na przykład abażur, krzesło, obrus czy nawet okładka dla książki.


Najpierw rzucę kilka przykładów wykorzystania w modzie.


 1 / 2 / 3 / 4



Mi najczęściej macrame kojarzy się z osadzeniem donic z kwiatami podsufitowo. Nie wiem czy dobrze pamiętam, ale chyba były takie lata temu w domu mojej prababci... Dziś nierzadko są  pofarbowane na na jednolity kolor lub w ombre.





 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6


Splątane sznury pięknie wyglądają zdobiąc puste miejsce na ścianach:




1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6



Można je wykorzystać umieszczając je w drzwiach lub w oknach a także stworzyć z nich abażurową ściankę dzielącą:



1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6



Najbardziej popularne znane macrame to łapacze snów:




1 / 2 / 3 



Świetnie wyglądają wykonane w ten sposób hamaki i huśtawki:




 1 / 2 / 3 / 4 



Dywaniki:

 1 / 2 



Poniżej kilka ciekawych wykonań i ciekawe cuda:



 1 / 2



 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8



A teraz spójrzcie jak pięknie macrame jest wykorzystywane we wnętrzach:

makrame w eklektywie
wyspiarska stylizacja

macrame w ciepłej stylizownaej zimą sypialni

macrame w restauracji


macrame na przyjęciu weselnym

macrame jako jaśki

ponownie łączenie różnych stylizacji




Jak wam się podobają takie wiązanki? Posiadanie macrame we własnych wnętrzach? W jaki sposób je wykorzystujecie? 

Ja u siebie jeszcze żadnego nie posiadam, ale może kiedyś sobie nawet i sama jakieś wykonam :D Nie byłabym sobą gdybym nie spróbowała.


Pozdrawiam,
Patrycja

8 komentarzy:

  1. Śliczności. Dodatki podobają mi się !
    Ale najbardziej lubię sztukę użytkową. Czyli zasłonki, wieszaki na kwiaty, żyrandol czy sukienkę. Takie dekoracje są najbardziej zachwycające - bo nie tylko pięne ale i można ich używać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie urzekły macrame wieszane na ścianie, ale obawiam się osadzania na nich kurzu. Dlatego Twoje podejście jest chyba bardziej racjonalne ;) (oprócz lampki:P)

      Usuń
  2. A mi bardzo spodobały się dywaniki, łapacze snów i te wiszące na ścianach. Dekoracje piękne. Może kiedyś spróbuję swoich sił :)
    Uściski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj :) Ja może też kiedyś... ale jak na razie czuję, że mam coraz mniej czasu przy dziecku... eh

      Usuń
  3. Dzięki takim dodatkom wnętrze nabiera nietuzinkowego, bardzo indywidualnego charakteru. Przyznam, że niektóre zastosowania mocno mnie zaskoczyły, zwłaszcza makrama na rowerze :) Natomiast najbardziej przypadły mi do gustu łapacze snów, hamaki i ozdoby ścienne. Wprawdzie nie mam przekonania do boho, ale te sznurki są tak wdzięczne, że jestem w stanie iść na ustępstwa : ) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Macrama na rowerze to coś zaskakującego - tak samo jak okładka na książkę :)

      Usuń
  4. Ale inspirujący post :O. Nie miałem pojęcia o istnieniu takiego pojęcia jak "macrame". Kilak dodatków do domu chętnie bym zaadoptował :D np. takie supełkowe krzesełko :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są bardzo ciekawe :) Ja osobiście wolałabym hamak :D

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...