sobota, 29 maja 2021

Wpływ hałasu na otoczenie, budownictwo, drogownictwo

Drogi o dużym natężeniu ruchu nie są przyjazne dla środowiska przyrodniczego. Wynika to z hałasu motoryzacyjnego, emisji spalin silnikowych, wycieków substancji ropopochodnych, bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia, także zwierząt dziko żyjących, drgań wywoływanych ruchem pojazdów. Każda budowa drogi, zwłaszcza poza obszarem zurbanizowanym, wpływa na świat przyrody czy naturalne stosunki panujące na danym terenie, poprzez przyczynianie się do wycinki lasów, ingerencji w grunty, czy wody gruntowe. 

Dziś przedstawię temat akustyki w drogownictwie, porównam ekrany akustyczne techniczne z biologicznymi. W najbliższym czasie dodam coś o drganiach.

 Autostrada, Droga, Szosa

 

Wpływ hałasu na otoczenie

 Zanieczyszczenie to kluczowa sprawa, a zanieczyszczenie hałasem jest jeszcze często bagatelizowane, a zagrożenie hałasem jest także jednym z najgroźniejszych czynników dla obecnie rozwijającego się społeczeństwa.

Nie chodzi tutaj jedynie o utratę słuchu, ale o szereg innych schorzeń na tle fizjologicznym i psychicznym. Choć najważniejszy jest człowiek to nie należy także zapomnieć o ochronie zwierząt, które reagują na hałas tak samo jak my, a nawet i gorzej zważywszy na ich słyszalność większego zakresu częstotliwości.

Wbrew pozorom dźwięk, którego przecież nie widać i nie czuć potrafi bardzo mocno, a nie raz niszcząco wpłynąć na ludzkie ciało. Oddziaływuje nie tylko na sam narząd słuchu, który go odbiera, ale też na inne narządy  i całe układy.

Znaczny poziom hałasu:

- jest czynnikiem stresogennym, powoduje rozdrażnienie i problemy z koncentracją,

- wpływa na układ nerwowy wzrostem ciśnienia wewnątrzczaszkowego, ale też obniżeniem nastroju, drażliwością, kłótliwością, znużeniem,

- zaburza prace układu naczyniowo-sercowego, podwyższa ciśnienie krwi,

- wpływa na problemy z metabolizmem, wzmożone tycie, wrzody żołądka, wzmożone wydzielanie kwasów trawiennych,

- w pływa na bezsenność i inne formy zaburzenia snu   ,

- zwiększa poziom podenerwowania i agresji,

- zwiększa rozdrażnienie i zachowania aspołeczne,

- wpływa na spadek wydajności organizmu i zmęczenie,

- powoduje niedosłuch i całkowitą utratę słuchu,

- powoduje zakłócenia komunikacji słuchowej i wzrokowej,

- może powodować choroby skóry i wypadanie włosów.

  

Wiązar, Historycznie, Stolberg, Żywica, Tranzyt Lokalny

 

 

AKUSTYKA W DROGOWNICTWIE

Drogi o dużym natężeniu ruchu nie są przyjazne dla środowiska przyrodniczego. Wynika to z hałasu motoryzacyjnego, emisji spalin silnikowych, wycieków substancji ropopochodnych, bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia, także zwierząt dziko żyjących, drgań wywoływanych ruchem pojazdów. Każda budowa drogi, zwłaszcza poza obszarem zurbanizowanym, wpływa na świat przyrody czy naturalne stosunki panujące na danym terenie, poprzez przyczynianie się do wycinki lasów, ingerencji w grunty, czy wody gruntowe.

Pomimo tych wszystkich zagrożeń dla przyrody, dróg będzie wciąż przybywać, ponieważ samochód jest najbardziej komfortowym środkiem komunikacji. Nie mogąc więc wyeliminować dróg ze środowiska, powinniśmy ograniczyć ich szkodliwe oddziaływanie na środowisko. Jednym z najlepszych ograniczeń negatywnych działać jest ekranizacja drogowych szlaków z dużym natężeniem ruchu. Ekranizacja może być zarówno techniczna jak i biologiczna.

 

 Ekranizacja techniczna

Techniczna ekranizacja jest bardziej skuteczna niż biologiczna, dlatego tam gdzie wymaga tego sytuacja ich stosowanie jest uzasadnione. Techniczne ekrany przeciwakustyczne to  ściany zbudowane z płyt paździerzowych, tworzyw sztucznych, betonu itp. Zmniejszają one hałas średnio o 20dB, a pokryte roślinnością pnączową  dwustronnie jeszcze o 4-5dB. Świadczy to o potrzebie budowania akustycznych ekranów w miejscach, gdzie jest na nie zapotrzebowanie.

 Minusy ekranów technicznych

Drogowe techniczne ekrany wyciszają hałas, ale też tunelują jezdnię. Jest to szkodliwe ponieważ:

· przyspiesza znużenie kierowców,

Znużenie i osłabienie uwagi kierowcy, wynika gównie z tego, że ekran ogranicza widoczność krajobrazu, co wzmaga poczucie klaustrofobii. Właśnie ona wpływa deprymująco na organizm i utrudnia uwagę oraz koncentrację.

· powoduje słabsze rozprzestrzenianie się spalin samochodowych.

Nad jezdniami obudowanymi technicznymi ekranami  przeciwakustycznymi stwierdza się także nieco większą koncentrację spalin samochodowych, niż nad jezdniami, gdzie tych ekranów nie ma.

 Rozwiązanie:

Tunelizacja drogi

W celu zmniejszenia tunelizacji drogi, wprowadza się ekrany przeźroczyste, wykonane z tworzywa sztucznego, ponieważ pozytywnie wpływają to na psychikę podróżującego. Należy jednak zauważyć, że przeźroczyste ekrany mniej tłumią hałas, bywają też często zakurzone i zanieczyszczone.

Spaliny samochodowe

Podejmuje się także działa zmniejszające koncentrację spalin samochodowych w powietrzu znajdującym się nad jezdniami z ekranami technicznymi. Od strony jezdni na ekrany wprowadza się  rośliny pnączowe, które będą pochłaniać spaliny.

 Biorąc to wszystko pod uwagę należy wprowadzać techniczną ekranizacje hałasową  tylko tam, gdzie jest ona niezbędna. W pozostałych przypadkach lepiej zastosować ekranizację biologiczną.

 

Drzewa Iglaste, Światło Słoneczne, Drogi, Aleja, Ulicy

 

  Ekranizacja biologiczna

Ekranizacja biologiczna drogowych szlaków komunikacyjnych polega na obsadzeniu ich poboczy roślinnością. Zadania takiej ekranizacji są znacznie szersze:

· ograniczają hałas,

· pochłaniają spaliny samochodowe,

· zatrzymują zapylenie pochodzące z jezdni,

· poprawiają estetykę drogowych szlaków,

· a także komfort jazdy i bezpieczeństwo drogowe.            

Minusy ekranizacji biologicznej

Ekranizacja biologiczna jest mniej skuteczna w tłumieniu hałasu  od ekranizacji technicznej i nie jest w stanie jej zastąpić w wielu sytuacjach.  Z przeprowadzonych badań wynika, że odpowiednia roślinność przydrożna o szerokości pasa wynoszącego 10m, zmniejsza hałas o 3-5dB. Aby wiec obniżyć głośność hałasu o 15dB szerokość pasa roślinnego powinna wynosić 30-50m szerokości. Trzeba przyznać , ze  nie zawsze znajdziemy na taką ekranizację wystarczająco dużo miejsca. Minusem jest także czas wzrostu roślin.

 Rozwiązanie:

Jakość biologicznej ekranizacji można poprawić dobierając odpowiednią roślinność, pod względem gatunkowym, szybkości wzrostu i zgęszczania roślin. Aby roślinne pasy jak najlepiej spełniały swoją przydrożną funkcję powinny być odpowiednio zaprojektowane i utworzone z dobranych roślin, nie tylko rodzimych, ale też obcego pochodzenia o dużych walorach estetycznych i odpornych na skażenia powietrza i gleby. Pas roślinności przydrożnej powinien być wielorzędowy, złożony z drzew i krzewów sadzonych w gęstej więźbie i tworzących zwarte zarośla.  Najpierw w trzech rzędach można posadzić krzewy, następnie w 2- 3 rzędach drzewa. Cała roślinność powinna tworzyć jednolitą ścianę od dołu do góry.

 

Tablica 1 – Wyniki badania pomiarów motoryzacyjnych w Krakowie przy ul. Opolskiej w dni robocze (wartości średnich z wielu pomiarów) pod przewodnictwie Ryszarda Kostucha i Jacka Kostucha. Źródło badań znajduje się w książce „Ekologia w budownictwie” wydanej w 2014 pod redakcją L. Runkiewicza i T. Błaszczyńskiego.

Typ ekranu

Poziom hałasu [dB]

Od strony jezdni

Za ekranem

Ekran z tworzywa sztucznego i wełny mineralnej porośnięty dwustronnie roślinnością

82,7

62,3

Ekran drewniany

87,0

65,8

Ekran przeźroczysty bez roślinności

85,2

71,6

Bez ekranu, pas roślinności przydrożnej, 10m

83,9

80,5

Bez ekranu, pas roślinności przydrożnej, 15m

77,0

69,7

 

 

 

Pozdrawiam,

Patrycha

 

 

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawy artykuł. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego jak bardzo hałas wpływa na jakość życia.
    https://pomoc-drogowa-warszawa.supermechanik.pl/

    OdpowiedzUsuń